29.7.09

✿ kuarentin ✿

kuarentin?????aaarrrgggghhhh...tidakkk...sebab ape ni kne kuarentin???H1N1 la...pe lg...seumur hidup aku...ni la pertame kali kne kuarentin...aduhhh..trase hidup dlm pnjare...nsib bek kejap jek...start diumumkan 1.30am 29 Julai 2009...pas tu ptg kol 3.30 pm, de perjumpaan tergempar ngan pengetua kolej...time tu pengetua umumkan UPSI dicutikan dr 29 Julai 2009 smpai 9 Ogos 2009...cuti mid sem 15 Ogos 2009 smpai 23 Ogos 2009 digantikan ngan cuti ni...so, cuti mid sem diawalkan...hurmmm....

moge2 sume selamat...semoge yg dijangkiti H1N1 ni segera sembuh...dan xtersebar kpd yg len...terutama aku n kawan2 aku...aminnn...

meh la kte same2 berdoa moge2 negare kte dan masyarakat Malaysia semua selamat dan dijauhi dr jangkitan virus H1N1 ni...MyEm0.Com

|| THANKS for READING ||

24.7.09

✿ sem baru ✿



sem baru dh bermule....wahhh..aku dh nek sem 4 da...senior oooo...hahahah...tp sbnrnye dh 3 minggu dh aku nek sem ni...ni bru nk tulih...hehehe...

kpade semue kawan2 ku...
SELAMAT MENGHADAPI CABARAN DI DALAM SEMESTER BARU...SELAMAT MENUJU KEJAYAAN...


|| THANKS for READING ||

16.7.09

✿ tes kelajuan menaip ✿

hehehhe...dlm bosan2 melayari blog2 owg...terjumpe lak contes ni...tes kelajuan menaip...so...aku pun klik la link tu...dan....inilah hasilnya


hope kowg pun leh cube...tes la kelajuan kowg menaip...gud luck...=)

|| THANKS for READING ||

10.7.09

✿ umrah >>> part 4 ✿

kat sini aku bubuh gmbo2 pemandangan dlm Masjidil Haram
wat tatapan sume...
moge2 kowg smpai kat sini nti
insyallah


ni la Kaabah, kiblat kite umat Islam
mase ni aku bru pas solat sunat tawaf


ayah aku ngan mak aku
baru selesai amik umrah ni


yg ni lak aku ngan mak aku pas selesai umrah
yg ni ayah aku yg capture gambo ni
yg atas tu aku yg capture
heheheh...


kat bwh ni sume gmbo2 Kaabah dr plbagai sudut








kat bwh ni lak suasana dalam Masjidil Haram ni














yg ni lak gmbo2 suasana luar Masjidil Haram






yg ni lak suasana kat tempat saie









ok....ni jek tuk tatapan sumer...
semoge sumenye memberi manafaat kat kowg sumer


|| THANKS for READING ||

✿ umrah >>> part 3 ✿

ok...skrg aku nk cite lak kesah aku kat Mekah
aku smpai Mekah mase tu waktu Zohor
mase tu dh amik ihram da kat Bir Ali
kalo nk masuk tanah Mekah kne dlm ihram
so...kalo dr Madinah nk ke Mekah
tmpat ihram nye kat Bir Ali


ni la Masjid Bir Ali
tempat Miqat dari Madinah ke Mekah


ni lak aku ngan mak aku
blkg aku tu ayah aku
mase ni kat dlm bas, pas niat ihram
ni on the way nk g Mekah


inilah pandangan Masjidil Haram
menitik ayer mate aku bile aku nmpak Masjidil Haram ni
menusuk ke kalbu

kat bawah ni gmbo2 tmpat yg aku g ziarah


ni la die Jabal Thur
bykkkkkk owg jual2 kat sini...
tgk la tuuuu...
ehhh...lupe lak aku...
kowg tau x jabal tu ape...
jabal tu ialah bukit
jabal tu dlm bhse arab


haaaa...yg ni lak Jabal Rahmah
jabal ni kat padang Arafah
jabal rahmah ni ialah jabal kasih sayang
kat sini la bertemunya Nabi Adam dan Hawa setelah sekian lama terpisah di bumi
kat sini la tmpt owg mtk jodoh yang baik
mase ni aku, mak ngan ayah aku naik jabal ni smpai puncak tu
tuuuu...yg ade mcm tiang beso tu...


ni aku ngan mak aku kat atas jabal rahmah ni
ayah aku yg capture gmbo ni
hehhe...


hahahahaha
ni gmbo aku berlatarbelakangkn unta
hehehhe
kat jabal rahmah ni de bykkkk unta
kalo owg nek unte tu...begambo atas unte tu...
kne la bayo kat tuan punye unte tu


ni lak kat Padang Arafah
pokok2 kat sini dh beso2 da
dulu mak aku kate kecik2 lagi
dlm thun 2003 gitu


ni lak kat Mina
yg putih2 tu sume khemah2
yg bertingkat2 tu la tempat owg melontar, Jamrah
kat sini mmg pihak Arab Saudi xbg wat rumah
khemah2 ni sume xdruntuhkan
tuk owg2 mse musim haji nti


ni lak Jabal Nur
haaaa...kat sini la ade Gua Hira tuuu
tmpat turun wahyu yg pertama


yg ni lak...Ladang Unta
hehehe...
haaa...tgk la unte tuuu...tinggi knnnn
mase ni owg arab tu tgah perah susu unte tu
owg nk beli


yg ni plak gmbo mak ngan ayah aku
berlatarbelakangkan Muzium Masjid Nabawi ngan Masjidil Haram
aku yg capture gmbo ni...hehehhe
mase ni pas niat ihram kat Hudaibiyah
sbb tu ayah aku pkai ihram
yg pkai baju biase jek tu, diowg xamik ihram


ni la replika Masjidil Haram yg de kat muzium ni


yg ni lak replika Masjid Nabawi yg de kat muzium ni

ok....tu jek yg aku leh cite pengalaman aku kat Mekah ni
gmbo2 kat dlm Masjidil Haram aku cite kat entre len ae
hehehe...


|| THANKS for READING ||

✿ umrah >>> part 2 ✿

aku nk cite lak mase aku kat Madinah
huhhhh...menitik ayer mate ble aku smpai kat sane
xsangke aku dh jejak kaki kat sane
susah owg nk dpt peluang mcm ni

Madinah ni aku tgk maju la
sume cantik2
bangunan2 die...hotel2 die...Masjid Nabawi
len la ngan kat Mekah
tapi pahale nye lagi besar kat Mekah dari kat Madinah
kalo kat Madinah pahale = 1000 tahun
kalo kat Mekah pahale = 100000 tahun
pilih la nk yg mane satu...hehehe

kat sini aku attach gambo2 yg aku amik mse kat Madinah
gmbo2 tmpat yg aku ziarah


ni hotel aku kat Madinah
Hotel Taibah


Perkuburan Baqi'
kawasan perkuburan ni terletak sebelah Masjid Nabawi
yg nmpak menare2 tu...tu la masjid Nabawi
mase ni aku capture pic dr dlm bas jek
sbb lalu jek mase ni


Masjid Quba
fadhilat nye kalo sembahyang 2 rakaat pahalenye mcm kite wat satu umrah


suasana dalam Masjid Quba


dari kiri kak Za, mak aku, aku, ayah aku
blkg tu la Jabal Uhud
tempat peperangan yg mana umat Islam kalah disebabkan oleh sikap tamak dan xingat pesanan Nabi Muhammad s.a.w
disebabkan kelalaian tentera2 islam mase tu, mereka pun kalah
mase peperangan ni pun Nabi Muhammad cedera skit


Ladang Kurma


Ladang Kurma


suasana dalam kedai kat ladang kurma ni
kowg tgk gmbo yg ats gmbo ni
nmpk x ade satu bangunan
haaaaa...tu la kedai ni
luo nmpk mcm xbes jek...tp dlm...huhh...
kat sini la jual kurma, kacang2, cklat2


ni lak kat Kilang Al-Quran
kat sini owg pmpuan xleh masuk
dok kat tmpat jual cenderahati jek
yg leh masuk owg laki jek
pas tu, diowg dberi cenderahati dr pihak Kilang Al-Quran ni
sowg dpt satu Al-Quran
yg mude2 dpt Quran yg kecik
yg dh berumur dpt Quran yg besar
hehehhe...


yg ni lak lagi satu masjid yg aku ziarah
Masjid Qiblatain
ade sejarah die masjid ni
masjid ni ade 2 kiblat
mase tu Nabi Muhammad tgah smbahyang berjemaah
mse rakaat ke-2, turun wahyu suh tukar arah kiblat
dari Masjidil Aqsa ke Masjidil Haram
serta merta Nabi Muhammad tukar arah kiblat
pas tu jd la, yg makmum jd imam, yg imam jd makmum
kirenye pusing 180 darjah la...hehehhe
tu la sejarahnye...dn smpai sekarang kiblat kite ialah Masjidil Haram


ni lak Pasar Kurma
kat sini la de jual kurma2, kacang2...sume2 la
mcm kat ladang kurma td
cume kat ladang kurma tu mahal la skit, sbb fresh dr sane
kat sini ok la...murah ckit
harge leh ditawar...heheheh
e


suasana kat dlm Hotel Taibah
mase ni tgah tunggu bas
da nk bertolak g Mekah
mase ni dh pkai ihram bg owg laki
sbb ni niat ihram kat Bir Ali


pandangan Masjid Nabawi dari lobby hotel aku
dekat jek kn

aku kat Madinah kejap jek
ade la dlm 3 ari 2 mlm
aku smpai mse tu waktu Asar
pas tu esk pg nye g ziarah
pas tu esk nye dh nk bertolak ke Mekah lak
kejap jek kn...


|| THANKS for READING ||

6.7.09

✿ umrah >>> part 1 ✿


salam....
dh lame aku xpost pape kn...
sowyyyy....i'm busy sgt2...
heheh...
k lahhh...ni nk cite skit psl umrah aku ari tu...
ok la...so far so good...
cume de la mslah skit2...
psl flight....biase la tu kn...
dpt la aku tgk negare owg >>> Dhaka, Bangladesh

video

video kat atas ni mse aku kat hotel kat Dhaka
name hotel tu Hotel De Meridian
ni mse on the way nk balik Malaysia da
de mslah flight mse tu
xpe lah...nsib bek diowg bg hotel yg OK
di samping tu, dapat gak aku tgk negare owg
betape beruntungnye dok kat Malaysia ni
bersyukurlah...negare kita ni selesa, aman damai
huhhuhu


|| THANKS for READING ||